Strona główna Ciekawostki Jak zadbać o witaminę D w diecie dziecka?

Jak zadbać o witaminę D w diecie dziecka?

6 min read
0
0
96

Witamina D3 w pożywieniu występuje w bardzo małych ilościach. Tylko 10-20% zapotrzebowania na witaminę D3 pokrywają produkty żywnościowe (aż w 80% syntetyzowana jest w skórze pod wpływem promieni słonecznych). Niestety nie masz szansy dostarczyć odpowiedniej jej ilości swojemu dziecku wraz z pożywieniem. Możesz natomiast wzbogacić jego dietę o produkty, które zawierają tę witaminę.

Jakie produkty podawać dziecku, by otrzymywało wymaganą dzienną dawkę witaminy D?

Witamina D w pożywieniu

 

Niedoborom witaminy D można zapobiegać na różne sposoby. Pierwszy to zmiana trybu życia dziecka. Zamiast pozwalać mu na spędzanie czasu przed komputerem lub telewizorem, warto zapewnić mu odpowiednią ilość ruchu na świeżym powietrzu,
w miejscach nasłonecznionych. Drugi to zmiana diety dziecka, zwłaszcza zimą. W jego menu powinny znaleźć się produkty takie, jak ryby morskie: łosoś, pstrąg, śledź, miecznik, tuńczyk, sardynki czy makrela. Najlepiej podawać je gotowane, pieczone albo duszone. Smażenie bowiem niszczy witaminę D. Niewielkie ilości witaminy D zawiera również mięso z kurczaka, jajka i produkty mleczne. Dobrym źródłem witaminy D
są również oleje z wątroby ryb, na przykład dorsza. Pamiętaj, żeby smarować dziecku kanapki masłem, bo w nim także znajduje się witamina D. Unikaj natomiast produktów
z obniżoną zawartością tłuszczu, gdyż są one prawie zupełnie pozbawione witaminy D. Podsumowanie: przynajmniej dwa razy w tygodniu podawaj dziecku ryby. Pilnuj,
też żeby piło mleko, jadło twarogi, sery, jajka, a nawet wątróbkę. Zachęcaj dziecko
do regularnego spożywania produktów zbożowych z pełnego przemiału, nasion roślin strączkowych oraz orzechów.

Zawartość witaminy D3 kilku wybranych produktów spożywczych:

Dorsz świeży 40 IU/100 g
Węgorz świeży 1200 IU/100 g
Śledź w oleju 808 IU/100 g
Łosoś: pieczony/gotowany 540 IU/100 g
Miecznik: gotowany 566 IU/84 g
Śledź marynowany 480 IU/100 g
Ryby z puszki (tuńczyk, sardynki) 200 IU/100 g
Kaszki mleczno-ryżowe, mleczno-zbożowe  160-480 IU, tj. ok. 64-80/100 ml
Makrela: gotowana/pieczona 152 IU/100 g
Mleko modyfikowane  1 r.ż.70-80 IU/100 ml
Mleko krowie 4-1,2 IU/100 ml
Żółtko jajka 54 IU/żółtko
Ser żółty  7,6-28 IU/100 g
Olej z wątroby dorsza 480 IU/łyżeczka
Wątróbka wołowa, gotowana  42 IU/84 g

 

*IU = jednostka międzynarodowe aktywności lub efektu substancji biologicznie czynnych

Witamina D z apteki 

Nie ulega wątpliwości, że bardzo ciężko jest dostarczyć organizmowi niezbędną dawkę witaminy D tylko poprzez dietę. Skąd wziąć ten ważny składnik? Aby pokryć zapotrzebowanie na witaminę D, zwłaszcza jesienią i zimą, powinnaś sięgnąć
po suplementy. Naukowcy twierdzą, że preparaty farmakologiczne z witaminą D, można i należy stosować, od pierwszych dni życia, ale trzeba pamiętać tez o nich w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Przy właściwym stosowaniu tych preparatów, tzn. w zalecanych dawkach, witamina D jest bezpieczna. Witamina D jest w wielu preparatach witaminowych dla dzieci, np.: w specjalnie opracowanym suplemencie Meltiki. Ten produkt możesz podawać swojemu dziecku już od 3 roku życia.

Pokaż powiązane posty
Pokaż więcej Beata
Pokaż więcej Ciekawostki

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Rok szkolny rozpoczął się pełną parą – zadbaj o prawidłową dietę dziecka!

Temat zdrowego odżywiania poruszałam już nieraz. Jako mama wiem, że potrzeby żywieniowe dz…