1 2 3 4 5 6 7

Ćwiczenia w ciąży i po porodzie

W czasie ciąży kobieta przybiera na wadze średnio 11-15  kilogramów, ale często zdarza się, że tyjemy o wiele więcej. Wówczas powrót do dawnej figury jest trudniejszy.

Przy nadwadze, obok lekkostrawnej diety najważniejsza jest aktywność fizyczna. Dlatego tak popularna stała się gimnastyka dla kobiet w ciąży i po porodzie.

Zajęcia dla ciężarnych są tak dobrane, aby wzmacniać mięśnie i poprawiać kondycję. Dzięki ćwiczeniom przyszła mama:

-uniknie nadmiernej nadwagi

-zadba o profilaktykę i wyleczy dolegliwości bólowe pleców

-zwiększy wydolność fizyczną potrzebną do porodu

-aktywnie  przygotuje się do urodzenia dziecka (techniki oddechowe, nauka przyjmowania pozycji aktywnych, ćwiczenie mięśni Kegla)

Zajęcia dla kobiet w ciąży prowadzi się w umiarkowanym tempie i obciążeniu. Ćwiczenia powinny uwzględniać:

-elementy wzmacniające mięśnie –jako profilaktyka bólów stawowych

-ćwiczenia krążeniowe-jako profilaktyka obrzękowa

-ćwiczenia oddechowe- dotlenianie mamy i dziecka

-ćwiczenia rozciągające

Zajęcia dla ciężarnych to czas na miłe spotkania i możliwość porozmawiania na tematy około ciążowe i macierzyńskie.

Przed przystąpieniem do ćwiczeń lekarz prowadzący ciążę powinien wydać zgodę na gimnastykę. Zaleca się zajęcia od 10 tygodnia ciąży. Jeżeli wszystko przebiega fizjologicznie można uczęszczać na ćwiczenia do samego końca. Lekarze namawiają do tego typu zajęć, ponieważ odpowiednio dobrany ruch bardzo korzystnie wpływa na samopoczucie kobiety, przygotowuje ją do porodu, a także dobroczynnie wpływa na dziecko. W wielu badaniach dowiedziono, że kobiety systematycznie uprawiające ruch w ciąży rodzą dzieci z wyższą skalą Apgar.

Dochodzenie do formy po porodzie to bardzo indywidualna sprawa. Nie u każdej kobiety trwa to książkowe sześć tygodni .Wówczas zaleca się gimnastykę poporodową (po porodzie fizjologicznym po 4-ch tygodniach, po cesarskim cięciu po 6-ściu tygodniach). Przed przystąpieniem do ćwiczeń obowiązkowo należy sprawdzić, czy nie ma rozejścia mięśnia prostego brzucha (może to sprawdzić położna, lekarz, fizjoterapeuta). Wynik tego badania warunkuje jaki stopień zaawansowania ćwiczeń możemy zastosować. Zaleca się gimnastykę dwa razy w tygodniu. W czasie ćwiczeń wzmacnia się:

-okolice pleców, jako forma profilaktyki/odciążenia mięśni grzbietu

-mięśnie Kegla, które w czasie porodu fizjologicznego ulegają bardzo mocnemu rozciągnięciu.

Zaleca się treningi kondycyjne . Bardzo ważne są również ćwiczenia rozciągające. Wszystkie działania mają na celu zlikwidowanie nadwagi i szybki powrót do formy . Część ćwiczeń można wykonywać z dzieckiem.Przykłąd

Przykład: Połóż się na plecach nogami zgiętymi, dziecko połóż sobie w poprzek brzucha. Jedną rękę kładziesz na kark, drugą trzymasz dziecko. Wykonujemy brzuszki, czyli skony odrywając barki i głowę do góry.

Jeżeli karmisz jeszcze piersią, pamiętaj że treningi nie powinny być zbyt męczące. Może się zdarzyć, że kilogramy nabyte w czasie ciąży wracają do normy dopiero po odstawieniu dziecka od piersi. Może być również tak, że w czasie karmienia metabolizm jest tak wysoki, że już po krótkim czasie waga jest o wiele mniejsza niż przed zajściem w ciąże. W takiej sytuacji gimnastyka poporodowa jest wskazana w celu wzmacniania mięśni.

Zapraszamy na zajęcia dla kobiet w ciąży  i na zajęcia po porodzie do Studio Zdrowia Agnieszki Grochowskiej.

Tekst opracowany we współpracy z:

mgr rehabilitacji Agnieszka Grochowska

www.studiozdrowia.waw.pl

  • Facebook