1 2 3 4 5 6 7

Jaki sport dla dzieci?

Sport. Jak przekonać dziecko do aktywnego spędzania wolnego czasu?

Każdy z nas wie, że sport to zdrowie. Nie musimy być perfekcyjnym pływakiem, znanym tenisistą czy wspaniałym tancerzem. Wystarczy obserwować dziecko i wspierać zainteresowania, aby zaszczepić w nim zamiłowanie do sportu.

Sport doskonale rozwija fizycznie i psychicznie dlatego warto do niego zachęcać już nasze najmłodsze pociechy. Wszystkie sporty doskonale rozwijają koordynację ruchową, ucząpewności siebie i odnajdywania się w nowych sytuacjach i w nowym otoczeniu. Niektóre sporty nie tylko rozwijają fizycznie, ale pomagają również np. w zwalczeniu wad postawy (jazda konna, taniec) a także wad stóp (wspinaczka na ściance).

Jakie sporty wybrać dla naszych najmłodszych pociech?

Pływanie

Pływanie jest tą dziedziną sportu, którą możemy „zarazić” dziecko najwcześniej, bowiem na pływalnię możemy się wybrać już z kilkumiesięcznym maluszkiem. Pamiętajmy, że 2 lub 3 miesięczne dziecko tak naprawdę bawi się w wodzie, nie można tu jeszcze mówić o nauce pływania. Niemniej jednak warto tę zabawę rozpocząć jak najwcześniej, ponieważ to znakomicie wpływa na rozwój fizyczny i psychiczny dziecka, który kształtuje się w pierwszym okresie jego życia. Dziecko bawiąc się w wodzie wyrabia zmysł równowagi, dotyku a także poprawia koordynację ruchową.

Dziecko w czasie życia płodowego ma wyuczony system obronny. Nie bez powodu mówi się, że jest wspaniałym nurkiem. Zdumiewa tą umiejętnością i znakomicie potrafi obronić się przed zachłyśnięciem. Nie powinniśmy się zatem obawiać, że maluchowi się coś stanie. Pamiętajmy, że kiedy my się zdenerwujemy, zdenerwuje się również nasze dziecko, a przy pierwszej wizycie na basenie ma już wystarczająco dużo stresu związanego z dużą ilością nowych ludzi, hałasem czy rękawkach na rękach.

Na każde zajęcia przychodźmy więc z szerokim uśmiechem na twarzy.
Ważne jest, aby przed pierwszą wizytą na basenie wybrać się z naszą pociechą do pediatry, bowiem nie każde dziecko może uczestniczyć w takich zajęciach. Poza tym powinniśmy się wspólnie do pływalni odpowiednio wcześniej przygotować, aby czuć się pewniej. Podczas codziennych kąpieli polewajmy malucha wodą po buzi i głowie. Atrakcyjność zabawy w wodzie poprawiają zabawki, które można później zabrać ze sobą. Istotne jest, aby termin zajęć był przystosowany do trybu dnia maleństwa. Nie przychodźmy przed, a tym bardziej w porze drzemki. Zajęcia będą wtedy nieefektywne, a nawet męczące i nieprzyjemne. Do wody powinniśmy wejść minimum pół godziny po posiłku. Niemowle nie może przebywać w wodzie dłużej niż pół godziny. Na zajęcia przychodźmy systematycznie, aby dziecko mogło się oswoić a później naprawdę dobrze bawić.

Jazda na rowerze, rolkach i hulajnodze

Do jazdy na rowerze możemy zachęcać już 2-3 latka. Tym bardziej, że odrobinę tej przyjemności doświadczył już kiedy próbował chodzić na tzw. chodziku, odpychając się nóżkami. Jazda na rowerze, podobnie jak pływanie, poprawia koordynację ruchową, a do tego uczy równowagi.

Kiedy już zdecydujemy kupić naszemu szkrabowi rowerek, wybierzmy się razem z nim do sklepu. Nie tylko po to, żeby sam mógł wybrać taki, który mu się najbardziej spodoba, ale przede wszystkim, aby sprawdzić czy dziecko na takim rowerku poradzi sobie.

Dla dwulatka wybierzmy rower z trzema kołami. Takie trzykołowce dla małych dzieci mają zazwyczaj pedały na przednim kole, ważne jest więc, aby sprawdzić czy
dosięga do nich nóżkami.
Wybór rowerków dla takich maluchów jest duży. Zwróćmy uwagę czy rowerek ma z tyłu rączkę, bo kiedy zmęczy się jazdą, mama czy tata będą mogli mu pomóc.

Dla trzylatka kupujemy już standardowy rower dwukołowy z przyczepionymi bocznymi kółkami, które można później odczepić. Do zakupu takiego rowerka musimy podejść poważniej, ponieważ będzie długo służył naszemu małemu rowerzyście. Wybór takiego rowerka zajmuje wiele czasu. Dziecko powinno usiąść i przejechać się kawałkami.

Jeżeli chodzi o rolki i hulajnogę, zarówno jedno jak i drugie uczą utrzymywania równowagi, poprawiają koordynację ruchową, a także pomagają ćwiczyć mięśnie. O zakupie hulajnogi czy rolek możemy myśleć, kiedy mamy 3-4 letniego „szkraba”. Kiedy dziecko jeździ na rolkach, nauczmy je upadać, a kiedy na hulajnodze, zwracajmy mu uwagę, aby raz jeździł na jednej, a raz na drugiej nodze.

Pamiętajmy, aby łącznie z zakupem rowerka, rolek czy hulajnogi zakupić również kask oraz ochraniacze na nogi i łokcie.

Tenis

Naukę tenisa może rozpocząć 5-7 letnie dziecko. Musimy jednak obserwować czy dziecko ma ku temu warunki i czy go to zainteresuje. Zręczność, szybkość, wytrwałość i siła to podstawowe umiejętności niezbędne do nauki tenisa. Do szkółki tenisowej może uczęszczać dziecko samodzielne, które będzie umiało współpracować w grupie i nie będzie obawiać się, kiedy trener wyda mu polecenie. Gdy dziecko rozpoczyna swoją przygodę z rakietą tenisową, ma się przede wszystkim dobrze bawić. Na początku uczy się tylko podstawowych uderzeń. Na bardziej zaawansowaną naukę przyjdzie czas później, kiedy dziecko skończy 8-10 lat.

Sport to zdrowie! Pokażmy dziecku, że jest on dobrym sposobem na spędzenie wolnego czasu. Wybierzmy się razem na spacer, pływalnię czy wycieczkę rowerową, która jest wspaniałym pomysłem na aktywne spędzenie wolnego czasu z rodziną.

Zachęcajmy nasze dzieci do aktywnego spędzania czasu, ale pamiętajmy, że każde dziecko rozpoczynające swoją przygodę ze sportem ma się przede wszystkim dobrze bawić.

Fot.2 Quadell, lic. Creative Commons
Fot.3 nao2g, lic. Creative Commons

  • Facebook