1 2 3 4 5 6 7

Dietetyczny poradnik

Wiemy, że nabycie dodatkowych kilogramów podczas ciąży jest normalne. Wiemy też, że każda świeżo upieczona mama chciałyby szybko te zbędne kilogramy zrzucić i wrócić do formy sprzed ciąży. Diety i ćwiczenia to podstawa, ale ważna jest również motywacja do odchudzania. Postanowiłam porozmawiać na ten temat z ekspertem z Spersonalizowanego Programu Zarządzania Wagą – Panią Joanną Brzezińską

Młoda mama, dopóki karmi piersią, zapewne nie powinna stosować żadnej diety. Wiemy, że jej menu powinno być jak najbardziej urozmaicone, ale czy w okresie karmienia może przygotować swój organizm do późniejszej diety? Może powinna jakieś produkty wykluczyć ze swojego menu?

Karmienie piersią to faktycznie nie najlepszy moment na stosowanie diety odchudzającej. W tym okresie kobieta powinna dbać o to aby jej dieta była lekkostrawna. Mama, która chciałaby wrócić do formy może wykluczyć ze swojego menu produkty oczyszczone i wprowadzić do diety jak największą ilość błonnika, za pomocą produktów pełnoziarnistych i razowych. Wszystko jednak zależy od reakcji malucha. Bywa bowiem tak, że maluch ma bardzo duże kolki i wówczas należy te produkty ograniczyć w diecie.

Mamy kończące karmienie piersią chciałyby szybko powrócić do figury sprzed ciąży. Czy istnieje jedna, sprawdzona dieta?

Nie ma jednej diety dla wszystkich. Trzeba zadbać o dobrze zbilansowaną dietę, aby organizmowi niczego nie zabrakło. Okres po porodzie jest wyjątkowo ważny dla kobiet, aby odzyskały dawną formę z czasów przed ciążą. Nie wolno zaniedbać swojego organizmu
i warto zadbać o to, co jemy, bo jest to nasze główne paliwo, potrzebne do tego, aby mieć siły do zajmowania się dzieckiem i sprostania obowiązkom mamy. Z diety powinny być eliminowane produkty oczyszczone. Biały makaron należy zastąpić makaronem pełnoziarnistym, biały ryż – ryżem brązowym lub basmati, ograniczyć spożywanie ziemniaków. Starajmy się jeść dużo warzyw i produktów zawierających pełnowartościowe białko (np. ryby) oraz tłuszcze jedno i wielonienasycone (np. ryby). Do sałat używajmy oliwy. W ten sposób dostarczymy do organizmu nie tylko potrzebne mu składniki budulcowe ale również przyspieszamy jego regenerację.

A więc nie ma diety cud. Jak zatem dostosować najodpowiedniejszą dla siebie? Na co zwrócić uwagę?

Przede wszystkim nie należy traktować diety, jako krótkotrwałej, wakacyjnej przygody. Skuteczna dieta to taka, którą polubimy i odnajdziemy w niej złoty środek w naszym codziennym odżywianiu. To proces zakładający długotrwałą zmianę nawyków żywieniowych. Powinna także być odpowiedzią na konkretny problem ze zbędnymi kilogramami. Dieta powinna być przede wszystkim dopasowana do problemu, który uniemożliwia nam walkę ze zbędnymi kilogramami. 

No dobrze. Dieta dietą, ale chyba największym problemem jest motywacja do odchudzania, szczególnie jeżeli kobieta przed ciążą zawsze mogła jeść wszystko, na co miała ochotę. Jak odnaleźć w sobie motywację do odchudzania?

Największą motywacją jaką może mieć mama to… bycie atrakcyjną, zdrową, dbającą o siebie mamą. Wówczas dziecko ma wzór do naśladowania. Jeżeli mówimy dziecku, że ma jeść warzywa bo są zdrowe, to nie możemy tego mówić zagryzając baton z mlecznej czekolady. Jesteśmy wzorem do naśladowania dla naszych dzieci. Więc jeżeli dbamy o prawidłowe odżywianie to i one o to będą w przyszłości dbały, nawet jeżeli po drodze zbłądzą. Pamiętajmy również, że odchudzanie to tylko pierwszy etap naszej diety, dużo ważniejszym etapem jest utrzymanie wagi i nasza dieta na co dzień.

Sama dieta zapewne nie wystarczy. Na co jeszcze młode mamy powinny zwrócić uwagę?

Dieta to 60%, a nawet 70% naszych efektów w dbaniu o nasz organizm i w efekcie również o sylwetkę. 30% naszego sukcesu to ruch. Amatorskie przejażdżki rowerem, rolki, marszobieg, lub każda inna dyscyplina, która sprawia nam radość. Wykonywanie jej systematycznie 3 razy w tygodniu po godzinie, zmieni diametralnie nasza sylwetkę. Jeżeli chcemy podejść do tematu bardziej profesjolanie, to warto zadbać aby nasz trening był wykonywany w umiarkowanym tętnie, wówczas nasz efekt podwoi się.

Słyszałam o wielu preparatach wspomagających odchudzanie. Czy stosując je faktycznie można schudnąć?

Żaden preparat nie jest skuteczny, jeżeli w naszym życiu nie zaistnieje zdrowa dieta i ruch. Ale faktycznie jeżeli już spełnimy te warunki, warto z tym pierwszym etapie odchudzania sięgnąć po preparaty wspomagające efekt. Bardzo dobrze sprawdzają się tu wyroby medyczne z błonnikiem, który wypełnia przestrzeń żołądka dając poczucie sytości i wówczas nie mamy tak dużej potrzeby jedzenia i podjadania pomiędzy posiłkami. Warto również poszukać wyrobów medycznych które odpowiadają na nasze problemy żywieniowe, z którymi walczymy, np. jedzenie zbyt dużej ilości węglowodanów lub tłuszczy.

Na koniec mogłaby Pani podać najważniejsze wskazówki, jakimi powinny kierować się młode mamy chcące wrócić do figury sprzed ciąży?

• Bądź świadoma. Dowiedz się, na czym polega Twój problem w walce ze zbędnymi kilogramami. Podjadasz? A może jesz zbyt tłusto lub w Twojej diecie królują węglowodany? Przeanalizuj swoją dietę.

• Jedz mniej, a częściej. Wyczerpany ciążą organizm potrzebuje pełnowartościowych posiłków. Powinny składać się one ze wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Dlatego staraj się spożywać 4-5 posiłków dziennie.

• Jedz świadomie. Jeśli karmisz piersią, jedz lekkostrawne posiłki, unikaj produktów głęboko smażonych, napojów gazowanych i wzdymających warzyw. Takie zmiany pozwolą Ci na powrót do formy, a Twoje dziecko uniknie kolki.

• Jeśli już nie karmisz piersią, możesz zastosować bardziej restrykcyjną dietę.

• Ruszaj się więcej. Znajdź czas dla siebie i przypomnij sobie, czy istnieje aktywność fizyczna, która sprawiała Ci radość? Powróć do zarzuconych treningów. Spełnią funkcję relaksacyjną, a przede wszystkim pozwolą na pozbycie się zbędnych kilogramów.

• Poszukaj sprzymierzeńca, który ułatwi Ci walkę ze zbędnymi kilogramami. Skuteczny preparat powinien odpowiadać na Twój problem. Ze względu na szczególny okres
w Twoim życiu poszukaj produktów, które zawierają składniki naturalne oraz nie powodują skutków ubocznych (np. wyroby medyczne linii XL-S Medical). Takie wyroby medyczne są już dostępne w aptekach. Zapytaj o nie farmaceutę. Odpowiednio dobrany preparat nie tylko pomoże Ci w walce ze zbędnymi kilogramami i zwiększy skuteczność Twoich działań w walce z nimi.

• Zacznij od ćwiczeń typu cardio. Trening w podniesionym tętnie pozwoli Ci na zgubienie zbędnych kilogramów i poprawi wydolność serca . Aby efektywnie pozbyć się nadmiernego tłuszczu, nasz trening powinien być wykonywany w wyliczonym powyżej tętnie i trwać dłużej niż 20 min. Przykłady ćwiczeń typu cardio: rower, bieganie, pływanie, step aerobic, tenis/squash.

• Twój trening powinien trwać 2-3 razy w tygodniu i trwać łącznie ponad godzinę.

• Jeśli nie chcesz wychodzić z domu. Możesz kupić jedną z wielu dostępnych płyt DVD, przy której poćwiczysz u siebie w domu.

• Wzmocnij mięśnie ramion, pleców, brzucha i nóg. Twoje mięśnie potrzebują większej motywacji, więc rozpocznij w domu wykonywać najprostsze ćwiczenia, tj.: brzuchy, pompki, przysiady. Każde z ćwiczeń powtórz w 3 seriach, wykonując 12 razy każde
z nich w serii. Z czasem możesz zwiększać liczbę powtórzeń do 20 w 4 seriach.

• Nie zapomnij o ćwiczeniach rozciągających, które nie dopuszczą do przykurczu mięśni po treningu i zapobiegną kontuzjom w przyszłości.

 

Średnie tętno należy obliczyć odejmując od 220 wiek, a wynik pomnożyć w przedziale 65%-75%. Trening w takim tętnie pozwoli Ci na najefektywniejsze pozbycie się zbędnych kilogramów. Np.: (220-wiek)*65% np. jeśli masz 35 lat to tętno treningu cardio, które pomoże Ci się pozbyć zbędnych kilogramów wynosi (220-35)*65% = ponad 120 uderzeń serca na minutę. (220-wiek)*75% np. jeśli masz 35 lat to tętno treningu cardio, które pomoże Ci się pozbyć zbędnych kilogramów wynosi (220-35)*65% = ponad 138 uderzeń serca na minutę.

  • Facebook